گزارش پایگاه خبری ندای دانش از مخترع دانشگاه آزاد: اولین ماشین سبز ایران در اتفاقی عجیب سر از ثبت پتنت بین المللی WIPO در آمریکا درآورد!
گزارش پایگاه خبری ندای دانش از مخترع دانشگاه آزاد: اولین ماشین سبز ایران در اتفاقی عجیب سر از ثبت پتنت بین المللی WIPO در آمریکا درآورد!

در سال 2017اختراعی تحت عنوان اسپیکو خودروی قابل تغذیه با خورشید و باد و برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد لرستان ساخته و رونمایی شد.این ایده بدلیل ظاهر متداول در نوع کانسپت دستساز و آزمایشگاهیش با بولد شدن ظاهرش توسط اکانتهای توییتر سلطنت طلب و ضد انقلاب خارج نشین که یکی از اهدافشان بی ارزش نشان دادن دستاوردهای ایرانی و ایرانیست با ساخت عکس و کلیپهایی مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفت.اما در سال 2020 شاهد ثبت یک پتنت بین المللی در آمریکا تحت عنوان self charging electric vehicles- powered by solar and wind energy هستیم. در حالی که از سال 2017 این ایده حتی به زبان انگلیسی توسط این تیم ایرانی ما ارائه شده بود،...

هاجر باقری‌طولابی ، استاد و عضو هیئت علمی گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم‌آباد در گزارشی به پایگاه خبری ندای دانش گفت: در سال ۱۳۹۶ معادل ۲۰۱۷ میلادی، اختراعی تحت عنوان اسپیکو خودروی قابل تغذیه با خورشید و باد و برق در دانشگاه آزاد اسلامی واحد خرم آباد لرستان ساخته و رونمایی شد. در همین سال ۲۰۱۷ یک رونمایی به زبان انگلیسی هم برای این خودرو بصورت سایتی در گوگل و قرار دادن عکس و فیلمهای آن به زبان انگلیسی در آن سایت جهت اعلام جهانی این ایده شکل گرفت. از حدود یکسال بعد این خودرو که ایده ای نوآورانه اما ظاهری متداول در نوع کانسپت دستساز و آزمایشگاهی داشت، با بولد شدن ظاهرش توسط اکانتهای توییتر سلطنت طلب و ضد انقلاب خارج نشین که یکی از اهدافشان بی ارزش نشان دادن دستاوردهای ایرانی و ایرانیست با ساخت عکس و کلیپهایی مورد تمسخر و تحقیر قرار گرفت. اگرچه این تیم تحت تأثیر این حاشیه سازی ها قرار نگرفت و دو ورژن دیگر از این ایده را در سالهای بعد یعنی ۹۷ و ۹۸ هم با نامهای اسپیکوی ۲ و کیو ساخت و رونمایی کرد،لیکن تحقیرهای هدفمند ظاهر خودرو اینبار با مقایسه این کانسپت خودروی پاک با تسلای برقی و لامبورگینی بنزینی برای انحراف از دیده شدن اصل این ایده آینده دار در زمینه انرژی های تجدیدپذیر، تا شبکه های ماهواره‌ای لندن نشین و کانالهای تلویزیونی ماهواره‌ای ادامه پیدا کرد.


وی بیان کرد:در سال ۲۰۲۰ شاهد ثبت یک پتنت بین المللی در آمریکا تحت عنوان self charging electric vehicles- powered by solar and wind energy بودیم. در حالی که از سال ۲۰۱۷ این ایده حتی به زبان انگلیسی توسط این تیم ایرانی ما ارائه شده بود، در سال ۲۰۲۰ با حفظ اصل ایده با تغییرات اندکی در باز و بسته شدن پنلهای فتوولتائیک روی بدنه در آمریکا ثبت بین المللی میشود تا ثبت رسمی جهانی این ایده که مدتها ظاهر آن توسط کانال های عمدتاً وابسته و ضد انقلاب مورد تخریب قرار گرفته بود در مالکیت آمریکایی ها قرار گیرد! حق تقدم پتنت آمریکایی ۲۰۱۸ ثبت شده است درحالیکه اولین بار در ایران در سال ۲۰۱۷ این ایده به ثبت اظهارنامه پرداخته و به دو زبان فارسی و انگلیسی نیز رونمایی میشود تا دلیلی بر اولویت طرح و ساخت این ایده توسط جوانان ایرانی باشد.

 
هاجر باقری‌طولابی افزود چند درس و نکته مهم وجود دارد:
اول: حمایتها از مخترع و صاحب ایده باید به نحوی باشد که بتواند آن ایده را در صورت یونیک بودن در دنیا، بدون نگرانی از بابت هزینه ها و تحریمها ثبت جهانی کند تا به راحتی تحت مالکیت کشورهای دیگر قرار نگیرد. از مزایای ثبت پتنت بین المللی چنین طرح هایی که اهداف بزرگی را در آینده تعریف نیکنند نباید به سادگی گذشت. وقتی طرحی حتی با یک فرم ابتدایی در قالب پتنت بین المللی یک کشور ثبت شود، زین پس امتیازهای تجاری ساخت و تولید این ایده در همه جای دنیا برای آن کشور و صاحب پتنت خواهد بود. این تیم به علت نداشتن هزینه های ارزی ثبت پتنت بین المللی WIPO, ناگزیر میشوند تنها به ارائه و معرفی کانسپت در یک سایت به زبان انگلیسی اکتفا کنند که گویا خود این سایت الهام بخش ایده برای ثبت کنندگان آن در آمریکا شده است.
دوم: مهمتر از همه اینکه گاهی ما توانایی های خود را باور نداریم. بارها به عبارتهایی همچون”اونا vs ما” برخورده ایم… همچون رفتارهایی که با این ایده شد…مستندات ثابت میکنند مدتی بعد از ارائه ورژن ایرانی، (در خوشبینانه ترین حالت با صرف نظر از احتمال بالای رویت شدن ایده ورژن ایرانی و الهام گرفتن از ورژن ایرانی)، آمریکایی ها این ایده را مطرح و حتی تبدیل به پتنت بین المللی به نام خود میکنند، درحالیکه با یک سرچ ساده در گوگل متوجه میشویم ایرانیان در زمینه این ایده نوآورانه پیشرو و جلوتر بوده اند بوده اند..
امید که مسئولان هوشیارتر باشند، خودمان را باور داشته باشیم و دیگر شاهد این دست روایتهای تکراری نباشیم.